نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4589
-
الف
+

«چهلستون» تازه‌کننده خاطرات کابل قدیم

چهلستون نام منطقه یی است در شهرکابل که بیش از همه با قصری به همین نام مشهور گشته است.

به گزارش آی فیلم2، قصر «چهل ستون» در زمان شاه زمان در سال ۱۷۹۶ میلادی ساخته شد. بنای اولیۀ آن در گذشته ویران شده و در زمان عبدالرحمن خان دو باره ساخته شد، این قصر به نام های قصر جهان نما و هندکی نیز یاد گردیده است.

حبیب الله خان و سپس ظاهر خان پادشاهان افغانستان، این قصر را توسعه دادند و چهار طبقه ساختند. قصر چهل ستون دارای دو باغ داخلی  و خارجی می باشد و مساحت باغ خارجی اش به ۳۰ هکتار میرسد.

در زمان جنگ ها این قصر ویران شد و اکنون یک ویرانه از آن باقی مانده است؛ در قدیم قصر دیگری به همین نام ( چهلستون ) در منطقه بالاحصار کابل نیز وجود داشته است همچنان در اصفهان ایران نیز کاخی به همین نام وجود دارد. 

این قصر از طرف شمال به سرک عمومی چهل ستون – از طرف جنوب به نه برجه از طرف شرق کوه منار و از طرف غرب به دارالامان متصل می باشد. 

قصر چهلستون قبل از نابودیش به حیث مهمانخانه دولتی استفاده می گردید و مهمانهای خارجی را پذیرایی می کرد. این قصر مکانی برای دیدار های پادشاهان و رییس جمهور های کشورهای خارجی بود. در این مکان پادشاهان کشور به تفریح می آمدند. میگویند که معاهده دیورند در همین قصر چهلستون امضأ شدده است. 

این قصر روی یک تپۀ سنگی قرار دارد و از سنگ مرمر، خشت، سمنت و آهن ساختته شده است. یک آشپزخانه – تشناب و حمام در کنار آن به چشم میخورد. اگر به تراس این قصر بروید میتوانید از انجا قسمت اعظم شهر کابل را مشاهده کنید به خصوص قصر دارالامان را که مثل قصر چهل ستون میران میباشد. 

قصر چهلستون سال پار پس از دو دهه ویرانی همراه با باغ آن باز سازی شد و آماده پذیرایی از بازدیدکننده گان است.

در بازسازی این قصر تلاش شده است که بخش‌های ویران نشده آن حفظ شود تا ارزش تاریخی این قصر نیز نگه داشته شود. 

در باغ این قصر درخت های ناجو، توت، بید و گل های مرسل محمدی به چشم میخورد، در منطقه چهلستون تعداد زیادی از مکان های قدیمی  نیز وجود دارند.

در این ویدیو تصاویر شبیه سازی شده قصر چهلستون کابل که در حال بازسازی است را تماشا می کنید.

ب م

نظر شما
ارسال نظر